چادر نماز کیسه ای باعث ازدواج زوج جوان عربی شد

پس از آنكه به زنان دستور داده شد كه عفت خود را با چادر نماز کیسه ای بپوشانند و عورت خود را بپوشانند و زنا نكنند، مضافاً بر آنان موظف شد كه زيورهاي خود را به غير از معافان نشان ندهند و روسري خود را بر يقه خود ببندند.

برای اینکه این حکم را خوب بفهمیم، باید چهار موضوع را روشن کرد: زینت، زینت نمایان، بستن چادر نماز کیسه ای بر یقه و استثنائات.

اما این حدیث از نظر متن مورد نقد قرار گرفت و صحیح نبود، حديث ديگر حديثي است كه بخاري در تفسير آيه روسري نقل كرده است كه معناي آن در ادامه خواهد آمد، اگرچه راویان این امر سالم هستند، اما چیزی برای تعیین “بیرون” ندارد.

به نظر ما راه صحیح این است که با نگاه کردن به عرف، عمل، نیاز و هدف، استثنا را تعریف کنیم.

چادر

رازی در این باره از کفال چنین نقل می کند: اینها اعضایی مانند صورت و دست در زنان و صورت و بازوها و پاها در مردان هستند.

بر این اساس، به مردم دستور داده شده است که جاهایی را که نیازی به باز کردن آنها نیست، بپوشانند، باز کردن آنها رسم شده است و اجازه دارند در جاهایی که ضرورت دارد، مکان خود را باز کنند.

چون تکالیفی که اسلام بر او تحمیل می کند، مطابق فطرت انسان است، آسان و بردبار است، محمد اسد پس از نقل قول کفال که می‌گوید «با پیروی از عرف رایج می‌توان آن را باز نگه داشت» و از بخش «نیاز و ضرورت باز شدن آن» صرف نظر کرد، چنین اظهار نظر می‌کند: «… نشان می‌دهد که تغییرات وابسته به زمان رخ می‌دهد.

به عنوان لازمه رشد اخلاقی و اجتماعی انسان مورد توجه قرار می گیرد، اصل پیام این است که آنان زن و مرد چشم خود را از حرام بردارند و عفت خود را حفظ کنند.

با توجه به اصولی که قرآن در مورد اخلاق اجتماعی در عصری که انسان در آن زندگی می کند آورده است، این معیار حدود توجهی را که باید در ظاهر و پوشش ظاهری از خود نشان دهد نیز تعیین می کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.